torsdag 27 november 2014

Boktips

Äntligen har jag läst ut och recenserat boken Demonens död av Anne Holt. Boken fick jag skickad till mig genom:
pockethexorna.blogspot.com

Boken var mycket spännande! Läs den! Så här skrev jag i recensionen:

Jag har läst och lyssnat på några av Anne Holts romaner förut. Jag tycker om böckerna eftersom man ofta kastas rakt in i handlingen och man är fast direkt.

Den här boken handlar om en 12-årig pojke, Olav, som tvingas bo på barnhem eftersom hans ensamstående mamma inte klarar av att ta hand om och uppfostra honom.

Man får ganska direkt uppfattningen att Olav tillhör de där ”jobbiga” barnen som man stöter på i skolan då och då. De ska ha sin vilja fram i alla lägen utan att tänka på att det finns 23 viljor till i samma rum.

I boken finns vissa kursiverade stycken där mamman berättar om pojken, från födseln och framåt. Hon känner redan från början att pojken är annorlunda, trots att det är hennes första barn. Hon försöker påpeka detta för BVC men får inget gehör alls.

Vidare i boken får man följa utredningen med Hanne Wilhelmsen i spetsen. Hon utreder dödsfallet på föreståndaren på det barnhem där Olav bor.

En spännande bok där man följer utredningen men också personliga relationer.

Boken får av mig ett HI! = högsta betyg

1 kommentar:

  1. Vad kul att du har läst och recenserat en av mina "hexpocketar" jag skickade till dig. Hoppas att den andra också kan vara till glädje för dig men annars så skriver du bara att det inte var något för dig och ger den ett Hu! samt skickar den vidare till någon som förhoppningsvis kan ha glädje av den.

    Kramis i från Pockethexan själv som nu hoppas på att du får en skön december o kan njuta av jullovet som jag har förstått att du har eftersom du är lärare.

    PS: du vet väl att du nu också e en Pockethexa eftersom du har läst en hexpocket o e med i bokringen "Pockethexorna på utflykt", DS

    SvaraRadera