tisdag 26 augusti 2014

Bokträff

 
Imorgon ska vi ha bokträff. Vi har läst Kärlek och stålull av Lisbeth Pipping.
Den kan jag verkligen rekommendera om man arbetar med barn.
Lisbeth skriver om sin barndom och uppväxt med en utvecklingsstörd mamma. Hon berättar om något som inget barn skulle behöva uppleva. Ett kärlekslöst liv med en mamma som bara ser till sina egna behov och Lisbeth får ta hand om både henne och sina två småsystrar. Inga pengar finns till mat och hygienartiklar. Varför ska man slösa pengar på sånt??
Barnen fick lära sig att stjäla för att få nya skor till vintern. Ska barn behöva leva så?
Hon skriver om att myndigheterna inte vågade ingripa eftersom de var rädda att kränka mamman. Men vem såg till barnens behov?
 
Tänk om man kunde få lyssna på en föreläsning av Lisbeth! Det skulle vara intressant för oss i skolan.

2 kommentarer:

  1. Hi igen Marie, Pockethexan här! Visst är det kul med bokträffar både i IRL som ni men även som min bokring "Pockethexorna på utflykt" som sker via nätet. Hoppas att mina hexpocketar kom fram till dig o att det var något som var läsvärt. Jag ser fram emot att få ta del av din recension som jag hoppas ska komma även om det bara är några få ord som t.ex. -Boken är usel!

    Jag lovade även att jag skulle komma med några läsvärda böcker o då gärna med historiskt tema. Den jag vill slå ett slag för är Kylie Fitzpatricks "Gobelängen" som är så bra o jag som är såld på sådan här böcker blev fast på en gång.

    Lycka till med bokträffen o om du har tid skriv gärna en rad o berätta hur det går för dig med din hexpocket i bokringen "Pockethexorna på utflykt". Ses!?

    SvaraRadera
  2. Hej! Jo men visst har jag fått dina böcker (tror till och med jag mailade dig och tackade då). De ligger på bordet och ger mig dåligt samvete när jag ser dem. Har inte läst dem än, men de verkar intressanta båda två. Fullt upp med jobb och så har jag varit sjuk, det är väl min ursäkt. Recensionen kommer! :-) Ha det så bra i höstmörkret!

    SvaraRadera