måndag 24 mars 2014

Carmen och döden

I helgen läste jag ut Pojken i randig pyjamas av John Boyne. Har lånat boken av min dotter som ville att jag skulle läsa den. Boken är skriven ur ett barnperspektiv och många elever på mellan och högstadiet läser den. De brukar vilja läsa den eftersom det handlar om något som kan ha hänt på riktigt under andra världskriget.
Det finns många intressanta samtalsämnen i boken. Utsatthet, svek, vänskap, klasstillhörighet t.ex.

Efter den boken började jag med Karin Fossums nya bok Carmen och döden. Det är Karins tionde bok om kriminalkommissarie Konrad Sejer. Jag tycker Karin är duktig på att beskriva huvudpersonernas karaktärer, hur de tänker och känner. I bokens början hittas en 16-månaders pojke drunknad i en damm utanför ett hus. Hans mycket unga föräldrar förhörs och man tycker att mamma uppför sig konstigt i förhören. Utredningen tar sin början...

Ser fram emot kommande helg då vi ska på konsert med  Brolle, Top Cats, The Refreshments och The Playtones. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar