onsdag 12 mars 2014

Begravning

Då har vi följt min farbror till den sista vilan. Det var en mycket fin begravning med mängder av blommor och många gäster. Trots allt var det roligt att träffa alla släktingar (som man tyvärr mest träffar vid sådana här tillfällen). 
Min farbror var mycket förtjust i god mat och därför var "begravningskaffet" en trerätters middag. På hans favoritrestaurang blev vi bjudna på räktoast, filé mignon blacki & white samt frukttårta och kaffe. Ingen gick därifrån hungrig. Det var lite jobbigt att köra bil i 3½ timma efter den middagen, ensam dessutom.

Senaste begravningen jag var på  var när min faster gick bort. Den var mycket mer känslosam för min del eftersom vi hade mycket bättre och tätare kontakt. Jag hade dessutom precis separerat och var ganska instabil. Vid en begravning rörs mycket känslor upp också. De anhöriga hade då valt egen, mer personlig, musik.

Idag har jag ringt kyrkogårdsförvaltningen för att ta reda på när min barndomsvän ska begravas. De hade dock inga uppgifter att ge mig mer än att bekräfta att hon är avliden. De anhöriga har inte bestämt dag och kyrka ännu enligt kvinnan jag pratade med. Jag bestämde mig därför att ringa till min väns sambo. Vi har inte träffats så många gången men han visste direkt vem jag var. Han berättade att det gått väldigt fort på slutet och att det var s.k. galopperande cancer. Det kommer att vara en begravning för de närmaste och det kommer inte annonseras ut i tidningen. Istället för blommor ska man ge en slant till cancerfonden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar