onsdag 6 februari 2013

Läsa, läsa, läsa

Har kommit in i en period av läsning igen.
Just nu är det Björn Ranelids Tyst i klassen jag läser. Har inte läst något av honom tidigare och blev positivt förvånad. Han skriver enklare än jag förväntat mig. Han är, liksom jag, lärare i svenska så jag hade förväntat mig ett mer avancerat språk. Just den här boken handlar till en del om hans egen barndom och uppväxt. Men den större delen handlar om en kvinna som lever med en alkoholiserad man som slåss och är elak. De får 6 söner i tät följd och mannen gör inte ett handtag hemma utan gnäller och klagar på allt, super och spelar bort den lilla lön han får.
En mening i början av boken tog tag i mig eftersom den påminner om hur min exman var när vi levde ihop " Mannen krävde att maten stod på bordet när han kom hem på kvällen och han klagade jämt på än det ena och än det andra, utan att det tycktes finnas någon riktig orsak till det." Skillnaden är att boken handlar om 30-40-talet och jag var gift på 80-talet. Så lite hade ändrats tydligen?

Vad vore livet utan böcker och läsning? :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar