torsdag 20 december 2012

Skyldig eller oskyldig?

Såhär en dag före jullovet har jag fått en ny bok i min hand.
Boktipset har jag fått av min mamma (vi byter ofta böcker med varandra bokmalar som vi är). Boken heter Mördaren i folkhemmet och handlar om ett mycket omtalat mord på en 10-årig flicka i Stockholm 1939.
   Mamma är inte så gammal så hon själv minns det men det var mycket omtalat även när hon var barn i början på 50-talet. Då skrämde man olydiga barn med "akta dig så inte Olle Möller kommer och tar dig".
   Detta är "en deckare på riktigt" som en av författarna själv säger i programmet Gomorron Sverige. Läsaren får själv avgöra om de anser Olle Möller skyldig eller ej, säger Per E Samuelson. Även min personliga favorit Leif GW Persson uttalar sig positivt om denna bok. Han säger sig till och med ändrat sin inställning om Möller från att i alla år ha trott att han varit skyldig till att tro att han var oskyldig.

Boken är skriven i romanform vilket gör den lättläst. Ingen knastertorr faktabok. Man får läsa om den glada, charmiga Olle parallellt med polisens utredning. Den sorglösa Olle skämtar och skojar med polisen och snärjer in sig i lögner som gör att hans trovärdighet minskar, men han har alibi. Vittnen som säkert kan säga att det inte var Olle Möller de sett röva bort lilla Gerd.

Det här är det största enskilda mordmålet genom tiderna i Sverige. Det upprörde en hel nation och alla kunde hålla sig uppdaterade eftersom radion gav alla en möjlighet att följa det som hände. Och de gjorde de.

För den som är intresserad kan jag berätta att det förekommer två mord till i boken. Även dessa blir Möller misstänkt för.



Så dagens lästips är Mördaren i folkhemmet av Lena Ebervall & Per E Samuelson som båda två är advokater och har kunnat gräva i de rätta arkiven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar