söndag 16 december 2012

I stormens öga

Är inne i den mest intensiva tiden på terminen. Dags att sätta betyg och skriva omdömen.

Det innebär en del sömnlösa nätter och har så varit en tid tillbaka. Jag tycker det är den tråkiga delen av mitt arbete, att betygsätta barn/ungdomars arbete. Nu undervisar jag ett ämne som många tycker om men samtidigt är det inte lätt för alla att lyckas så bra som de vill.

Våra elever har egna datorer och dessa kan vara till stor hjälp i skolarbetet. Inom slöjd kan man söka inspiration, göra sin planering, dokumentera hur arbetet framskrider samt utvärdera. Men vissa är bara inne i nöjesvärlden, om man får uttrycka sig så. Spel, Facebook, Twitter och bloggar. Detta ser jag och mina kollegor påverkar skolarbetet i negativ riktning. Vissa lektioner får dator snällt vila i elevskåpet. Vad händer då? Jo, då finns det en annan teknisk pryl som heter mobiltelefon. Den är inte så svår att dölja så den används flitigt. För vem kan klara sig i hela 80 minuter utan att skicka sms till kompisen? Eller se om man fått någon kommentar på Facebook?

Tänk att vi klarade oss, vi som inte kunde messa kompisar dygnet runt.

Hur detta hänger ihop med betyg och skriftliga omdömen kanske inte är så svårt att räkna ut.

Ha en trevlig tredje advent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar